همه

مشاوره رایگان ویژه روستاییان

مشاوره رایگان ویژه روستاییان
مشاوره رایگان ویژه روستاییان

 یک مرکز مشاوره ي غيرحضوري وجامع ویژه روستاييان با نام صداي مشاور در کشور فعال است که خدمات خود را به صورت جامع و فراگير به روستاييان کشور ارائه مي دهد. اين مرکز که به همت بنياد خيريه خواجه نصير طوسي راه اندازي شده است در صدد آگاه سازي و حل مشکلات زندگي اجتماعي روستايي و همچنين معرفي ساختارها و ايجاد کانال هاي ارتباطي بين روستاييان و نهادهاي خدماتي مي باشد.

صداي مشاور علاوه بر پاسخ گويي به سوالات و ارائه ي راه حل هاي کارشناسانه و تخصصي براي حل مشکلات روستاييان، به عنوان پل ارتباطي به منظور اطلاع رساني ميان مسئولين و روستاييان عمل نموده و موجبات انسجام بيشتر را فراهم خواهد کرد.

نياز روز افزون روستاييان به کسب مهارت و آموزش در عرصه هاي مختلف با ايجاد تغييرات در روستاها و پيدايش ساختارهاي تازه و نو امري انکار ناپذير است. امروزه تخصصي تر شدن کارها و پيچيدگي هاي زندگي اجتماعي نيز بيش از پيش به اين نيازها مي افزايد. عدم وجود ساختارهاي تخصصي در دسترس روستاييان جهت پاسخ به اين گونه نيازها و يا عدم اطلاع روستاييان از وجود چنين ساختارهايي از يک سو و احساس نياز روستاييان به آموزش و کسب مهارت در حوزه هاي مختلف زندگي اجتماعي از سويي ديگر و همچنين هزينه هاي زياد مشاوره به ويژه براي روستاييان کم درآمد و در آخر عدم دسترسي آسان به مراکز مشاور در اين گونه محيط ها باعث ايجاد ساختاري سازمان يافته جهت ارائه ي مشاوره ي غير حضوري در حوزه هاي مختلف زندگي اجتماعي روستايي شده است.

نحوه ي عملکرد مرکز مشاوره

روش ارتباط روستاييان با اين مرکز به صورت ارتباط تلفني و اينترنتي است. روستاييان مي توانند از طريق خط تلفن 44954002-021 با مرکز تماس حاصل نموده و سوالات خود را مطرح کنند. با توجه به فراواني سوالات در حوزه هاي مختلف، پاسخ گويي و ارائه ي مشاوره به صورت آنلاين و آفلاين صورت مي گيرد. مسير ارتباطي ديگري که مرکز براي ارائه ي مشاوره در نظر گرفته است، شبکه ي گسترده ي جهاني (اينترنت) مي باشد. روستاييان مي توانند از طريق سايت اينترنتي roostanet با مرکز مشاوره ارتباط برقرار کنند و سوالات خود را به مرکز ارسال کرده و پاسخ خود را از همين طريق در موعدهاي مقرر دريافت کنند. اين روش نيز به دليل گسترش و رشد فناوري هاي اطلاعاتي، روشي نو، با ظرفيت بالا و کار آمد مي باشد.

روستاييان مي توانند از طريق اين مجراي ارتباطي به بيان مشکلات خود بپردازند و راه حل هاي مشکلات خود را غير حضوري از طريق روش هاي فوق الذکر دريافت کنند. اين کانال نه يک مسير ارتباط يک طرفه، بلکه راهکاري تعاملي است که طي آن سازمان هاي مرتبط با امور روستا -به ويژه در زمينه ي آگاهي بخشي و مهارت آموزي در حوزه ي زندگي روستايي- مي توانند از نيازمندي ها، نقص ها، بسترها و استعدادهاي موجود در روستاها مطلع شوند و طي آن به بهره برداري از بسترها و امکانات موجود و رفع نقايص و کمبودها مبادرت ورزند. از جمله نهادهاي مرتبط با اين حوزه به اجمال مي توان به وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزي، بنياد مسکن انقلاب اسلامي، وزارت راه و شهرسازي، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي، مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، جهاد دانشگاهي، نيروي انتظامي و … اشاره کرد که هريک از اين نهادها داراي معاونت ها و سازمان هاي مرتبط با امور روستاييان مي باشند و مي توانند به اشکال مختلف با صداي مشاور تعامل داشته باشند.

کارکردهاي مرکز مشاوره

1- راهنمايي و ارائه ي مشاوره به روستاييان جهت حل مشکلات زندگي اجتماعي

2- آگاه سازي روستاييان نسبت به ساختارهاي موجود براي پاسخ به نيازها

3- شناسايي ظرفيت ها، نيازها و مشکلات روستاييان

4- ايجاد تعامل و ايفاي نقش به عنوان يک نهاد واسط ميان حاکميت و روستاييان در حوزه ي اطلاع رساني

5- کارکردهاي آموزشي، مهارت بخشي و آگاه سازي در حوزه هاي مختلف کشاورزي، دامپروري، پزشکي، خانواده، حقوقي، ساختارهاي دولتي، اقتصادي و …

6- حل مشکلات زندگي اجتماعي روستايي با توجه به فرهنگ بومي منطقه در برخي از حوزه ها

7- پل ارتباطي ميان مردم و مسئولين در حوزه ي اطلاع رساني

8- معرفي بستر هاي موجود به ويژه در خصوص مسايل اقتصادي در راستاي توسعه ي روستايي

9- کاهش و يا حتي حذف ترددهاي غير ضروري ميان روستا و شهر

10- آموزش مهارت هاي زندگي اجتماعي

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا